Graf Zeppelin boven het Binnenhof

Op 18 april 1929 maakte de 'Graf Zeppelin' een rondvlucht boven Nederland waarbij onder meer Amsterdam, Rotterdam en Den Haag werden bezocht.
De verschijning van het 236 meter lange luchtschip zorgde er voor dat de straten en pleinen al snel vol stonden met honderden mensen die dit 'wereldwonder' wilde zien. De Graf Zeppelin was het zusterschip van de 'Hindenburg.'  Maar de rol van de zeppelins zou van korte duur zijn. 

Op 6 mei 1937 stortte de zeppelin LZ 129 Hindenburg brandend neer in New York. Van de 97 mensen aan boord kwamen er 35 om het leven (13 passagiers en 22 bemanningsleden). Ook een lid van het grondpersoneel kwam om het leven. Deze ramp betekende het einde van de zeppelin als commercieel te gebruiken vervoermiddel. De oorzaak van het ongeluk is nooit volledig achterhaald.
Feit is dat de Duitse luchtschepen hun draagvermogen ontleende aan het gebruik van het uiterst brandbare waterstofgas. Duitsland beschikte niet over het -niet brandbare- helium gas. Pogingen om in Amerika helium te kopen mislukte. De Amerikaanse overheid was niet bereid om helium te leveren aan Duitsland vanwege het dreigend opkomende Nazisme.

Op internet zijn meer beelden te vinden van de ramp met de Hindenburg